sil krku

Japonia niezmiennie od wielu lat fascynuje kolejne pokolenia. Źródłem tego zainteresowania jest sztuka, literatura, animacja oraz odmienna kultura. Jak bardzo odmienna? Wiele osób powracających z kraju kwitnącej wiśni stwierdza, że zwyczaje kulturowe tego kraju są odwrócone o 180 stopni w stosunku do tego, co znamy na zachodzie. Nie jest to zdanie pozbawione racji, a w przypadku współpracy biznesowej tym bardziej prawdziwe. Kontakty z Japończykami nie należą do najłatwiejszych i obfitują w wiele nieporozumień. Problemy zaczynają się wraz z powitaniem i wymianą wizytówek, później jest już tylko...ciekawiej. Aby uniknąć większych problemów potrzebna jest rzetelna wiedza na temat różnic kulturowych zdobyta w ramach szkolenia z kultury japońskiej.

krku-chin-01-3x4Chiny jako druga potęga gospodarcza świata powoli przestają być miejscem produkcji towarów, ale stają się atrakcyjnym rynkiem zbytu. Ponad miliard konsumentów robi wrażenie. W związku z tym większość firm zachodnich już dawno weszła na rynek chiński. Niektórzy odnieśli sukces, inni natomiast stracili miliony. Przeszkodą rzadko jest odległość czy ustrój państwa, ale bariery kulturowe. Zachowanie twarzy partnera czy budowanie więzi personalnych to tylko niektóre aspekty kultury biznesowej, na jakie należy zwrócić uwagę. Efektywna współpraca z chińskim partnerem wymaga solidnej wiedzy kulturowej oraz zaangażowania. Szkolenie z chińskiej kultury biznesowej znacznie ułatwi prowadzenie interesów z mieszkańcami państwa środka.

krku-afr-01-4x3Afryka to jeden z kontynentów prawdopodobnie najbardziej obarczony stereotypami. W Polsce kontakty z Afrykanami – zarówno na płaszczyźnie biznesowej, jak i wymiany kulturowej - dopiero kiełkują. Nigeryjski noblista Chinua Achebe słusznie zauważył, że „ludzie jeżdżą do Afryki i potwierdzają to, co już mają w głowach, więc nie udaje im się dostrzec tego, co mają przed oczami”. Podczas szkolenia postaramy się wyprzedzić przyszłe spotkania i doświadczenia „inności” oraz zawczasu zdać sobie sprawę z różnorodności kultur afrykańskich. Sukces biznesowy w Afryce zależy bowiem w bardzo dużej mierze od umiejętności odczytania kulturowo uwarunkowanych zachowań pozawerbalnych, zwyczajów przynależnych danej grupie etnicznej czy religijnej, wreszcie: zrozumienia stosunku do czasu, przestrzeni osobistej, życia wspólnotowego, wymiany przysług i podarunków.

krku amlat 01 4x3W kulturach latynoamerykańskich czas płynie wolniej, a ludzie nie przywiązują dużej wagi do sztywnego przestrzegania zasad i praw. Tak jak w Polsce, prawda? Nie do końca. W odniesieniu do meksykańskich czy brazylijskich partnerów biznesowych, ważne jest nabycie kompetencji komunikacyjnych polegających m.in. na umiejętności odczytywania znaczeń niewerbalnych (gestykulacji, mimiki, typów spojrzeń itp.) oraz ekspresji dotykowej (np. uścisk dłoni, poklepywanie czy obejmowanie). Aby bez większych frustracji prowadzić interesy z mieszkańcami Ameryki Południowej należy mieć świadomość wielu innych różnic kulturowych, które mogą okazać się przeszkodami nie do pokonania. Na przykład, bez zrozumienia znaczenia często powtarzanego słowa mañana, okaże się, że nasza cierpliwość może okazać się niewystarczająca, a uporczywe przypominanie o sztywnym terminie deadline nie przyniesie zamierzonego skutku.

krku-hind-01-3x4Jeśli chcielibyśmy określić pluralistyczne Indie za pomocą jednego terminu, nazwalibyśmy je hybrydowym masala-land. Masala - czyli jedyna w swoim rodzaju mieszanka przypraw, którą odnajdujemy nie tylko w bogactwie smaków kuchni hinduskiej, ale i w różnorodności języków, wielości kultur i religii oraz wielu kontrastach współistniejących w tym ogromnym kraju. Cztery tysiącelat kultury i głęboko zakorzenione tradycje idą tu często w parze ze zwyczajami rodem z dyskursu postkolonialnego: przykładem może być krykiet jako unikalna instytucja brytyjska uosabiająca dziś aspiracje hinduskiej high-class. Krykiet to w kontekście hinduskim nie tylko gra, ale także „tradycja wynaleziona” (pojęcie T. Rangera), która stanowi społeczne pole treningowe takich wysoko cenionych przez Indusów postaw, jak ostrożność, staranność, cierpliwość, zdecydowanie. Ponadto – obok wyników giełdy w Bombaju, krykiet jest jednym z ulubionych, „bezpiecznych” tematów wprowadzających w dyskusje biznesowe. (...)

krku-wloch-01-3x4Śródziemnomorska otwartość, pozytywne usposobienie i uśmiech na twarzy niejednokrotnie sprawiają, że nawiązanie kontaktu z Włoszką/Włochem wydaje nam się proste, a prowadzenie interesów – łatwe jak delektowanie się dobrym espresso. Tymczasem (pozostając przy temacie związanym z kulturą kulinarną) zamówienie cappuccino o poranku czy zbanalizowanie zaproszenia na pizzę poprzedzającego podpisanie umowy, mogą przyczynić się do nieporozumień czy ewidentnego rozdrażnienia partnera biznesowego. Nie mówiąc o żartach na temat związany z polityką, opowieściami o mafii czy piłką nożną. Jeśli chcesz na wstępie zyskać sympatię Włocha, naucz się paru słów po włosku! Włosi najbardziej kochają mamę, swoją kuchnię (najlepiej, jeśli jedzenie przygotowane jest przez mamę) i język włoski (a tym bardziej swój własny dialekt). Nieznajomość niepisanych zasad rządzących zachowaniem, tradycjami kulinarnymi czy rozmową, może spowodować niepotrzebną konsternację czy wpłynąć na wystawienie pochopnej oceny przez naszego włoskiego partnera biznesowego, tak przecież chętnego do stania się amico – przyjacielem.